2012. március 27., kedd

Daru szín



A felső és az alsó képen ugyanaz a Racka látható.
A felső képen még a legelső szőrben. Az alsó kép nyírás és ellés után készült egy esztendő elteltével.

Okai

Van, aki környezeti tényezőkkel magyarázza, hogy a tartás és takarmányozás befolyásolja a darusodás mértékét. Tény, hogy a daru szín megjelenésére hatással van a napfény, ellés stb.
Van, aki a Fekete Racka fehér színhordozását véli okként a háttérben. Azonban a daru színű változat megjelenése fehér kossal fedeztetett fekete bárányt ellő, vélhetően homozigóta (nem fehér színhordozó) fekete anyáknál is megjelenik.
Vélhetően a magyarázatok között a leginkább közel áll a valósághoz, amikor a daru színváltozat megjelenését szín genetikai okokra vezetik vissza.

Elmélet

A hivatalos fajta leírás szerint a Fekete Racka esetében, több-kevesebb mértékben előfordul az avétos (napszítta, kivörösödő) fekete szőrzet mellett (témakibontás a későbbiekben), a fekete gyapjú szürkülése, melyet daru szőr/színű változatnak nevez a szakma.

Fajta leírás ITT!

„A bárányok születéskor fényes fekete színűek, a gyapjú rövid és igen göndör csomókat alkot, szépségben megközelíti a fekete színű Karakül bárányokét. Nyár folyamán nap hatására előfordul, hogy a szálvégek kivörösödnek. Idősebb korban őszülés, darusodás következik be, amely a bundának szürke árnyalatot ad.”

A tenyésztésben és a szelekció során a daru színű változatot nem preferálják, törekednek az idősebb korban is mélyfekete színváltozat kitenyésztésére.

Gyakorlat

Mint mindennek általában, így a Fekete Racka színének tenyésztésében is gyakorlati jelentősége van annak, hogy a daru színű változat mellőzésére, a mélyfekete színű egyedek tenyésztésére törekednek.

A gyakorlati jelentőséget több oldalról közelíthetjük meg.

A Magyar Pásztorkultúra hagyományait alkotó oldalról megközelítve szájhagyomány útján terjed (mint a legtöbb dolog a Magyar Pásztorkultúrában), hogy a fajta szülő hazáját jelentő Hortobágyon a juhászok, pásztor emberek a daru színű gyapjút másodrendűnek, kevésbé értékesnek tekintették, ezért a szó szoros értelmében a daru színű gyapjúból készült subát, kucsmát egészen egyszerűen nem voltak hajlandók felvenni, viselni.

A felhasználás, könnyű ipar oldaláról tekintve a dolgot magyarázza a magyar pásztortok viseleti szokásairól szóló legenda is, mert a mélyfekete Racka gyapjú értékesebb, hiszen a gyapjú, szőrme ipar számára homogénebb, egyöntetűbb alapanyagot ad. Míg a daru színű gyapjú inkább szürke, mint fekete, ráadásul szőrme ipari felhasználása többlet, plusz odafigyelést, esztétikai érzéket is igényel. Például a több irhából álló suba esetében körültekintően kell kiválasztani a bundákat, hogy esztétikailag is szép végeredményt kapjunk.

A daru színű gyapjúból készült nemez bizony nem fekete, hanem szürke összbenyomást kelt. Közelről szemlélve nem is szürke, hanem a fekete szálak között több-kevesebb mértékben fordulnak elő fehér, őszült szálak.

A feldolgozó ipar szempontjából pedig fontos, hogy amíg a Fehér Racka gyapjúja festhető, addig az őszült szálak festése nehézkesebb.

Elnevezés

A daru kultusz nem idegen a Magyar Pásztorkultúrától. Hiszen az igazi pásztorok daru tollat viselnek kalapjukon. Talán éppen ebből a hagyományból fakad a Fekete Racka kiszürkült színváltozatának elnevezése. Szép és méltó kulturális történelmi hagyomány, illetve ereklye.

Megjelenési formája

Általában az esetek többségében a felnőtt korra daru színű Racka is teljesen mélyfeketén születik. Majd ilyen is marad a legelső szőrben az első nyírásig. A színváltozás több-kevesebb mértékben a nyírást követően a másod-harmad gyapjú esetében szokott megjelenni. Anyák esetében a színváltozást befolyásolja, fokozza az ellés, és szoptatás is.

Teljes leszürkülés, totális darusodás a legritkább esetben szokott előfordulni. Legtöbbször a fej, nyak és a farok gyapjúja fekete marad, illetve a lábak is mélyfeketék a rövid szőrzet miatt. Gyakorta marad a daru színű Racka hátán fekete szíjaltság, egy sötétebb sáv. Viszont a daru színű változatnál is a tincsek töve ugyanolyan színű, mint a végük. Tehát a szőrszálak (fedő felszőr és kötőszál is) végig egyszínűek. Tincsen belül azonban a kötőszálak és a fedő felszőrök színe eltérhet.